rok 2004 - rekonstrukce klubovny, nové hasičské vozidlo Praga V3S

27.10.2020 23:33

 

.. níže uvedený článek je součástí kroniky Sboru dobrovolných hasičů Hradečná :

 

 

Rok 2004 byl pro naše hasiče rokem náročným, a i když hasičský sbor po celou dobu své existence vyvíjel v naší obci nemalou záslužnou činnost, snad ještě nikdy předtím v historii sboru se nepodařilo udělat tolik práce jako právě v roce 2004.


Rekonstrukce klubovny

V roce 2004 byla budova klubovny vlivem letitého opotřebení v havarijním stavu a hrozilo propadnutí střechy, kterou do klubovny značně zatékalo. Tehdejší starosta obce Bílá Lhota br. Jaroslav Lexmaul a předseda stavební komise br. Antonín Kocián, oba současně naši hasiči, se domluvili, že vyřídí ohlášení a rekonstrukci této střechy, aby byla klubovna uchráněna povětrnostním vlivům. Samotnou opravu se zavázali provést naši hasiči ve svém čase. Když bylo vše vyřízeno i s dotací 100.000,- Kč odsouhlasenou obecním zastupitelstvem, práce začaly. Hned na jaře 25.4.2004 byla klubovna vyklizena a byla provedena sonda a odkrytí stropu. Bylo však zjištěno, že poškození je větší než se čekalo, střecha je celá shnilá a bude ji třeba úplně vyměnit. S pracemi bylo započato hned. V dalších dvou dnech se kompletně rozebrala střecha, bourala se část zdiva až po strop, který byl kompletně rozebrán. Zdivo bylo zašalováno a 3.5.2004 se betonoval věnec na zdech. Beton dovezl domíchávač, uvnitř v klubovně se zašaloval roh místnosti, kam se oknem beton z domíchávače vysypal a odtud se kbelíky vynášel nahoru a rozléval do šalování na věnec. Hned dalšího dne byl věnec odšalován. Ještě předtím byly samozřejmě okopány veškeré vnitřní omítky, dozděna část potřebného zdiva a konány další dohodnuté práce. Dne 8.5.2004 provedl br. Zdeněk Rosenberg rozvod elektroinstalace, byl izolován již okopaný venkovní sokl. Dne 22.5.2004 byly položeny stropní trámy, byl zděn komín a boční zdi. Dřevo na vazbu hasičům nechal lesní hospodář Radek Milčický z č. 9, na pile Knébl v Sobáčově se z něj poté nechaly nařezat trámy. Samotná vazba byla postavena 23.5.2004 a to přitom do práce pršelo. Dne 30.5.2004 byla vazba střechy dokončena, bylo zalaťováno a rovněž byla pokládána krytina a to střešní tašky. Tesařina a pokryvačina se děla pod vedením tesařského mistra našeho velitele br. Radka Vaňáka, ale pracovali všichni přítomní. Ještě v den předtím se vyzdily štíty a poté se již prováděl rychle úklid, aby se stihlo slavnostní kácení máje, které se konalo 5.6.2004. Oproti původnímu plánu opravit střechu, tedy byla klubovna téměř zbourána, zůstalo pouze obvodové zdivo, které bylo rovněž odizolováno. Celá klubovna byla postupně zrekonstruována a adaptována do současné podoby včetně střechy, oken, stropů, vnitřního sociálního zařízení, omítek atd. Obkladačské práce udělal bratr Pavel Vogel starší. Bratr Zdeněk Havlíček, který pracoval u stavební společnosti Gemo, nám dělal stavbyvedoucího i na této naší stavbě, za což mu patří velký dík. Kreslil stavební plánky, navrhoval řešení stavby, sociálních zařízení a krom toho se samozřejmě podílel i na zednických a dalších pracích. Zdeněk Rosenberg dodal a zapojil téměř veškerou elektroinstalaci do celé klubovny. Ještě téhož roku se podařilo budovu dostavět a v prosinci se zde konala výroční valná hromada sboru. Mnoho dokončovacích a finálních prací se však protáhlo do dalších let. Nelze jmenovat všechny, abychom na nikoho nezapomněli, opravdu se zde snažilo a zasloužilo mnoho hasičů, i když někteří více, jiní méně.

V témže roce 2004, kdy byla započata rozsáhlá rekonstrukce klubovny, bylo též nutné přestavět požární zbrojnici. Co tomu předcházelo ?


Pořízení nového hasičského vozidla Praga V3S a adaptace hasičské zbrojnice

Již od roku 1963 náš sbor užíval hasičský automobil Tatra 805, který po celých předešlých 40 let hasičům spolehlivě sloužil. Jednalo se o valníkový nákladní automobil, jehož ložný prostor byl krytý plachtou, což v současné době přestalo vyhovovat zpřísňujícím se technickým podmínkám vozidel a bezpečnosti provozu v souvislosti s přepravou osob takovým vozidlem. Pod plachtou na vozidle bylo možno přepravovat osoby pouze za výjimečného stavu, nikoliv však k běžnému provozu, na hasičská cvičení či jiné akce. Právě v této době byly na okrese k dispozici dvě vozidla, a když se starosta sboru br. Jaroslav Paták zmínil starostovi OSH Olomouc br. Luďku Sykorovi o našem nevyhovujícím vozidle, podařilo se mu díky známosti, aby jedno vozidlo bylo přiděleno právě našemu sboru. V červenci tohoto roku tak naši hasiči obdrželi nový skříňový terénní automobil Praga V3S, který nám předal náčelník strojní služby br. mjr. Zbyněk Partsch. S novým vozidlem však nastaly další úkoly. Jednak bylo nutné adaptovat požární zbrojnici, neboť nové vozidlo bylo větší a do stávající požární zbrojnic se nevešlo a též bylo třeba nové vozidlo technicky přestavět  na hasičský speciální automobil, neboť v době předání se nejednalo o hasičské vozidlo.

Co se týče požární zbrojnice, bylo třeba snížit podlahu o 60 cm, aby do ní nový hasičský automobil vůbec vlezl. Začalo se koncem července 2004, konkrétně 29.7.2004 byla provedena sonda podlahy a byla okopána spodní část vnitřních omítek. Dalšího dne 30.7.2004 již za pomoci společnosti Vápenka Vitoul, kterou domluvil br. Antonín Kocián a která nám poskytla techniku a pracovní sílu, se podařilo rozbít vrchní část betonu stávající podlahy i starý přední základ pod vraty. Dne 3.8.2004 byla narušená a nabouraná podlaha vykopána, vybagrována a bylo odvezeno pryč 12 nákladních vozidel rumiska. Za bagrování sbor vydal 2.000,- Kč. Br. Jaroslav Lexmaul z č. 5 tehdy domluvil bagristu od firmy, která v Řimicích kopala plynofikaci. Podloží včetně nájezdu do zbrojnice bylo takto sníženo o 60 cm. Pokračovalo se 30.8.2004 betonováním nového základu a podlahy, uložením obrubníků, nastavováním vrat a dalšími pracemi. Při betonování jedna várka domíchávače, který zaplatila obec, na podlahu nestačila, proto byl zajištěn ještě druhý za 1.500,- Kč, který si doplatili hasiči. Ten však přivezli moc rychle, beton nebylo kam dát, proto se z domíchávače vysypal na traktorovou vlečku. Zde však ležící rychle tvrdl, musel být kropen, kopán krompáčem a znovu přehazován, aby neztvrdl úplně. Dělalo se tehdy do pozdní noci, aby se vše stihlo zpracovat. Vše bylo našimi hasiči odpracováno zdarma a v jejich volném čase. Hasičský sbor investoval do opravy požární zbrojnice částku 6.000,- Kč, i když je budova v majetku obce a nikoliv hasičů. V dalších letech se poté pokračovalo s dokončovacími pracemi. Po dobu této rekonstrukce parkovalo staré hasičské vozidlo Tatra 805 na dvoře výměny u Patáků č. 26 a nové hasičské vozidlo Praga V3S zase na dvoře u Lexmaulů č. 5. Právě br. Jaroslav Lexmaul měl velký podíl na vyřizování všeho potřebného jak kolem opravy požární zbrojnice, tak i velké rekonstrukce klubovny.

Samotné nové vozidlo jak bylo uvedeno, při předání našemu sboru, nebylo hasičským automobilem, mělo zelenou khaki barvu, proto byla nutná přestavba. Tomuto předcházelo vypracování plánů a vyřízení povolení samotné přestavby, načež po složitých jednáních se vše podařilo. Nové vozidlo bylo vybaveno výstražným zvukovým a světelným zařízením modré barvy, modrými přerušovanými světly v předním nárazníku, pozičními světly, zpětnými zrcátky, sedačkami pro přepravu osob v ložném prostoru, dále byly provedeny další dodatečné úpravy a opravy, umytí, obroušení starého nátěru, demontáž kol a v září poté nástřik celého vozidla červenou barvou za částku 3.500,- Kč. Souběžně proběhla výměna oleje v motoru a převodech. Auto bylo přetypováno z původního počtu přepravovaných osob 3+8 na 2+7, načež poté již k řízení tohoto vozidla postačoval řidičský průkaz skupiny C a školení typu A. Náš hasičský sbor financoval pneumatiky, sirénu a zpětná zrcátka v hodnotě 6.000,- Kč, obecní úřad dále zaplatil modré majáky a nástřik vozidla. Na přestavbě vozidla bylo odpracováno spousty hodin, velkou zásluhu lze přičíst br. Jaroslavu Patákovi a br. Petru Procházkovi. Je též nutné poděkovat br. Luďku Sykorovi z OSH za přidělení tohoto vozidla. Po uvedení nového vozidla Praga V3S do hasičského provozu, bylo staré vozidlo Tatra 805 téhož roku v listopadu předáno obecnímu úřadu. Zajímavou vzpomínkou je to, že když se vyřizovala přestavba a přepis nového vozidla, ptal se technik na odboru dopravy Městského úřadu v Litovli našeho hasičského starostu, zdali jsou sedačky ve skříni auta namontovány. Bylo mu odpovězeno, že ano, ačkoliv tomu tak nebylo. Poté v úterý tentýž technik volal našemu starosti br. Jaroslavu Patákovi, že je třeba, aby vozidlo další den ve středu ráno přijel předvést. Tehdy bylo rychle nutné vyřešit upevnění těch sedaček, proto hasiči u Procházků do rána do 2.00 hodin montovali sedačky, které se navíc musely nadstavovat. Pochopitelně se u toho něco vypilo, takže když jel ráno br. Jaroslav Paták vozidlo na odbor dopravy předvést, tak trnul, jestli nemá ještě „něco v krvi“. Nakonec byla provedena technická kontrola vozidla a zvláštní technická kontrola na přestavbu, čímž bylo nové vozidlo přestavěno a přetypováno na speciální hasičský automobil.

V upomínku lze uvést, že vozidlo Tatra 805VN mělo přidělenou poznávací značku OL 10-76, bylo rok výroby 1955. Nové vozidlo Praha V3S má přidělenou registrační značku 1M6 6215 a je rok výroby 1965, tedy o deset let mladší než to předešlé.

 

Hasiči se v roce 2004 zúčastnili prověřovacího námětového cvičení v Bílé Lhotě, kde byla provedena dálková doprava vody. Po příjezdu se napojili na hydrant a postupně se dělala dálková doprava vody za účasti 5 ti hasičských sborů. Toto cvičení bylo koncipováno jako školení, takže se vše dělalo pomalu, tak aby noví hasiči v zásahových jednotkách seznámili s postupem, aby zjistili, jaké jsou tlaky na strojích, ztráty v hadicích, ztráty při převýšení a podobně. Toto cvičení bylo negativně hodnoceno ze strany veřejnosti, neboť nepochopili, že šlo o naučné cvičení pro nové hasiče. Veřejnost čekala, že cvičení proběhne rychle jako při opravdovém zásahu, proto byli překvapeni, že se vše dělalo pomalu.

Snad ještě nikdy se v historii našeho hasičského sboru nevykonalo tolik práce jako v tomto roce. Hasiči čas obětovali na úkor svého osobního volna a své práce, mnoho lidí již pociťovalo únavu, ale vždy byli ochotni v započaté práci pokračovat.

V dubnu (15.4.) 2004 byl hasiči zorganizován sběr starého železa.

Májové slavnosti se konaly i přes velké pracovní nasazení při opravě klubovny. Samotné kácení máje se konalo 5.6.2004 a jako tradičně již byla odehrána divadelní scénka, letošní rok s názvem Praotec Čech, kterou cvičila s dětmi sestra hasička Pavlína Patáková. Staré české báje a pověsti byly zasazeny do dnešních poměrů v Hradečné. Maruška Vaňáková byla kněžnou Libuší, Ondřej Bálek jejím mužem Přemyslem Oráčem a místo na koni přijel k máji na mopedu. Dále zde hráli Petr Procházka ml. jako Bivoj, Veronika Vaňáková jako Kazi, dále David Procházka a další, kteří stvárnili družinu kněžny Libuše.

Sbor v roce 2004 přispěl darem ve výši 3.000,- Kč na občanské sdružení Modrá velryba, jež v Bílé Lhotě sdružoval přátele dětí. Toto sdružení vzniklo za starostování našeho br. Jaroslava Lexmaula.

K 31.12.2004 čítalo SDH Hradečná 44 členů, během roku 2004 byli přijati 4 noví členové a mezi nimi i Martin Dostál, Martin Bukna a Martin Zukal.

.. níže uvedený článek je součástí kroniky Sboru dobrovolných hasičů Hradečná :

 

 

 

zdroj :
Kronika Sboru dobrovolných hasičů Hradečná

.. níže uvedený článek je součástí kroniky Sboru dobrovolných hasičů Hradečná :